Opening October 1st 2022
Buy the annual pass
info
Køb billet
Jacob Westergaard Madsen & Erik Jensen|Jacob Westergaard Madsen & Erik Jensen
10
/
02
/
2008

Allerede året efter de første danske forsøg med luftpost i 1919 etablerede postvæsenet en fast rute fra København til Warnemünde og Hamburg. For en gangs skyld var der ikke langt fra drøm til virkelighed i kommunikationens historie. Her er forhistorien.

På dette postkort til erindring om den første offici-elle prøveflyvning præsenteres en af piloterne i hjørnet øverst til højre.

„De uhyre Fremskridt der under Krigen er gjort på Flyvevæsenets militære Områder har gjort det klart for alle fremsynede at Flyvevæsenets Fremtid lig-ger i det praktiske Livs Tjeneste. Det er indlysende at den Overflod af Flyvemateriel og Flyveteknikere der vil være til rådighed efter Krigen vil og må skyl-le ind over det civile Liv. Handelen vil til den tid stille Krav om de hurtigst mulige Kommunikationsmidler og disse Krav vil blive tilfredsstillet ad Luftvejen ..."Disse profetiske ord blev i 1917 udtalt af billedhug-geren Willie Wulff (1881-1962) som året efter tog initiativ til at grundlægge Det danske Luftfartssel-skab (DDL). Han fik ret et temmelig langt stykke hen ad vejen.

Allerede i sommeren 1919 gennemførtes nemlig praktiske forsøg med flyvning af post i Danmark. Formålet var at fastslå om en nogenlunde pålidelig postbefordring ad luftvejen overhovedet kunne opretholdes.

Ved den sidste postflyvning mellem Stege og Kø-benhavn den 24. august 1919 overrakte en lille pige blomster til piloten løjtnant Just Rasmussen.

Post pr. sømaskine

Postvæsenet og marinens flyvevæsen stod bag. Sidstnævnte stillede fem rekognosceringsfly kaldet „sømaskiner" af fabrikatet Friedrichshafen F.F.49 med piloter til rådighed. Stege blev udvalgt som „testby" for det to måneder lange forsøg bl.a. fordi der var tale om hydroplaner (vandfly) men også fordi netop denne by modtog morgenposten fra Kø-benhavn uforholdsmæssigt sent i forhold til andre byer længere væk.

I København startede flyene fra Luftmarinestationen på Margretheholm. Her afleverede postvæsenet hver dag posten og morgenaviserne til Stege og nøjagtig tre timer senere blev returposten afhentet. Flyvetiden hver vej var sat til 50 minutter.

Sådan endte den ene af de to flyvninger der ikke blev gennemført - på hovedet i vandet ud for det daværende Amtshospital hvor landingerne fore-gik.

Fakta om forsøget

I tidsskriftet Luft og Værn nr. 5 fra juli 1944 er der gjort nøje rede for forsøgets afvikling. I løbet af de 61 dage fra den 25. juni til den 24. august 1919 „var det nemlig kun stille og klart Vejr på de fem. I fire Dage var der Taage i ni Regn i 23 uroligt Vejr med Vindstyrke 8-12 msek. og i 20 Storm med en Vind-styrke på 12-18 Meter i Sekundet. Alligevel blev der i alt fløjet 11.000 km på 110 Timer og kun to Dage lykkedes det ikke at gennemføre Flyvningen. Den ene Gang vendte Maskinen om paa Grund af Storm og den anden Gang kæntrede Maskinen paa Vandet nede ved Stege under et særlig stærkt Vindstød."Forsøget medvirkede til at opbygge så meget tillid til fly som brugbart befordringsmiddel at det dan-ske postvæsen allerede fra september 1920 åbnede postflyvninger fra København til Warnemünde og Hamburg med flyforbindelser videre ud i verden.En øjenvidneberetning

Else Funck Knudsen fra Ulfshale oplevede den første flyvning den 25. juni 1919 og berettede følgende til Møns Tidende 65 år senere:

„Der er ingen tvivl om at mange Mønboere husker ... da premierløjtnant Thiele landede i Stege Bugt. Vi der dengang gik i skole og som nu er omkring 80 år sad i en kirkehistorietime da vi hørte flyve-ren cirkle rundt over byen - og det var jo no-get helt usædvanligt. Vi for til vinduerne og da vi opdage-de at den gik ned varede det ikke mange minutter før hele skolen - ja hele byen - var på vej ned mod vandet hvor Thiele ... fik en strålende modtagelse af postvæsenet og pressen og af hele han-delsstanden. ... Det blev dagligt en oplevelse at modtage postflyveren i de to måneder. Ikke mindst for byens unge piger der sværmede om de unge charmerende piloter og mekanikere der fulgte disse vidunderlige maskiner på turene til Møn."Da forsøget sluttede blev det sikkert meget brat på ny grå hverdag i Stege.

Se forstørrede gengivelser af museets flotte fotos fra pionerflyvningerne til og fra Møn i sommeren 1919 i Café Hovedtelegrafen i tidsrummet 15. januar til 15. juni 2008. De tidlige flyvninger indgår også i Drømmesporet som er beskrevet i de foregående artikler.

 

No items found.

Læs også

No items found.
Til Bloggen

Mere

Til Bloggen

Nyheder